Caroline Berg Eriksen og reklamemerking i sosiale medier: Kan ikke, vil ikke, klarer ikke?
mamsi.no
mamsi.no
  • Vurder denne oppskriften!
  • Din vurdering
Sammenlagt vurdering 0 0 vurderinger

Ingredienser

  • 30. Det betyr vel kanskje at innlegget, i alle fall store deler av det, ble skrevet senest i går kveld, så at reklamemerkingen plutselig og tilfeldigvis og ups åh nei
  • 1. Det har forekommet glipper på merkingen, men da er det blitt rettet opp i løpet av minutter.
  • 2. At de har vurdert at innlegg har vært merket dårlig og deretter ettermerket har forekommet, men ekstremt sjeldent.
  • 3. De har aldri ettermerket bevisst.
  • 4.2 Blogg Blogginnlegg som inneholder reklame skal alltid merkes. Dette gjelder også der reklamen er sammenblandet med de delene av innlegget som ikke er reklame. Det er som regel lett å skjønne at bannerannonser på siden av bloggteksten er reklame. Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk. Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes, for eksempel der du har fått en gratis jakke og du omtaler denne på bloggen din. Skriver du om produkter med bakgrunn i et av de tre eksemplene som er nevnt ovenfor, gjelder markedsføringsloven uansett hvordan omtalen av produktet kommer fram. Laster du for eksempel opp en video hvor du viser fram produkter du har mottatt, er dette det samme som å omtale produktene i et skriftlig blogginnlegg.
  • 4.3 Instagram Du må i hovedsak merke bildene dine som reklame dersom du bruker instagram til å markedsføre produkter eller tjenester som du har fått
  • 4.4 Facebook Dersom du bruker facebooksiden din til å promotere blogginnlegg og instagrambilder som inneholder reklame, skal facebookoppdateringen også merkes som reklame. Publiserer du egne innlegg på Facebook som inneholder reklame, skal disse også merkes med reklame.

Instruksjoner

Kommentarer

Logg inn eller Registrer deg for å skrive en kommentar.